Crossmedia

Crossmedia

Crossmedia Betekent eigenlijk niets meer dan het inzetten van meerdere media welke elkaar ondersteunen (versterken) om een centraal doel te bereiken.

Voorbeeld: U heeft een nieuw product. Laten we fietsbanden als voorbeeld nemen. U wilt reclame maken voor deze fietsbanden omdat u nog wel wat extra klanten kunt gebruiken. U kiest vervolgens voor een goedkope optie. Bijvoorbeeld voor een flyer. Deze flyer zult u vervolgens huis aan huis, zelfstandig of op een andere wijze verspreiden. Na het verspreiden van uw flyer heeft u bij een goede actie (dit is ook afhankelijk van u product en doelgroep) zo'n 2% respons. Bij 2% heeft u het al relatief goed gedaan. Omdat u er toch niet uit heeft gehaald wat u verwachte gaat u de actie herhalen. Echter gebruikt u deze keer niet geheel dezelfde strategie. U probeert uw doelgroep ditmaal wat meer te prikkelen door op uw flyer een unieke wincode te zetten waar men op de voor uw ontwikkelde website: "www.fietsdopjes.nl/winactie" kan kijken of men een prijs heeft gewonnen. Degene die op deze website een code invult wint altijd wat (bijvoorbeeld een gratis wasbeurt voor hun fiets).

Deze actie geeft zo'n 4% respons (dit is een realistisch percentage) U heeft buiten dat ook nog eens uit vrijwilligheid de gegevens van de deelnemers van uw actie op kunnen slaan zodat u via uw volgende mailing vele malen gerichter en goedkoper kunt adverteren. (Bijvoorbeeld via een digitale nieuwsbrief). De actie welke u nu in heeft gezet staat bekend als crossmediaal. Dit wil zeggen dat beide media elkaar ondersteunen. In bijna alle gevallen (mits men weet wat men doet) is een crossmediale actie een stuk meer rendabel.

Er zijn voor ieder budget wel mogelijkheden. Crossmediale campagnes hoeven dus zeker niet een grote kostenpost te zijn en zouden juist ook voor starters of bedrijven met een wat lager "reclame budget" perfect kunnen werken.

Als u uiteindelijk kijk naar het uiteindelijke rendement zoals klant gegevens (e-mail adressen & N.A.W. gegevens) en de responds (gemiddeld zeker 100% meer dan bij reguliere "platte" campagnes) dat uw kunt halen uit een crossmediale campagne dan zult u begrijpen dat een dergelijk soort campagne zeer zeker uw overweging waard is.