Ik wil een website.. Hoe begin ik? [Deel 1]

Ik wil een website.. Hoe begin ik? [Deel 1]
Regelmatig word ik gevraagd door ondernemers om hun website te bekijken.
Wat mij opvalt is dat veel van hen vooraf niet echt nagedacht hebben over het doel van de website samen met hoe dit doel behaald zal worden door in te spelen op de behoeften van de eindgebruikers.
De website ziet er vaak mooi uit maar zodra de behoeften van de gebruiker ter sprake merk ik in veel gevallen dat er uiteindelijk meer vanuit het product wordt gedacht dan vanuit de behoefte van de klant. Ik geloof in klantgerichte marketingcommunicatie. Hieronder leg ik uit op wat voor manier ik de ontwikkeling van een website benader.

Ik ben erg benieuwd wat uw mening is dus voelt u zich vrij om een reactie te plaatsen.

1…2…3.. Start!!! [Wat is mijn doel?]
Alvorens u begint met een website is het belangrijk om duidelijk een doel te formuleren. U heeft eigenlijk vijf opties net zoals bij het schrijven van een tekst. Het kan uiteindelijk ook zijn dat uw website invulling geeft aan meerdere doelen tegelijkertijd.

1. U wilt uw klanten / bezoekers informeren.
Het enige wat u doet bij informeren is het bieden Dit kan een tutorial zijn, een informatief stuk over een product of een ander informatief stuk. Veel ondernemers waarvan online niet hun corebusiness is starten met een informatieve site. Dit terwijl ze de bezoeker eigenlijk willen activeren.

2. Beschouwen
Bij een beschouwing komen er vaak meerdere opinies aan bod. Het doel is om de lezer een zo compleet mogelijk beeld te geven van een bepaalde kwestie. De sancties die nu tegen Rusland genomen worden in verband met de vlucht MH17 zouden een onderwerp kunnen zijn voor een beschouwing. In een beschouwing worden voor- en tegenargumenten gegeven. Aan het einde van het artikel wordt er wel vaak een mening gegeven door de schrijver(s) maar men probeert u daar niet mee te overtuigen.

3. Overtuigen / betogen
Bij een betoog schrijft u met een bepaald standpunt. Om het voorbeeld van hierboven weer aan te halen zou u bijvoorbeeld een voorstander kunnen zijn van de sancties tegen Rusland. U beschrijft dus waarom dat u vindt dat de lezer (bezoeker) het eens moet zijn met uw mening. Commercieel gezien zou u dit kunnen vertalen naar een betoog over een bepaald product of dienst en waarom de gebruiker dit product zou moeten afnemen.

4. Amuseren
Zoals het woord eigenlijk al zegt. U vermaakt (amuseert) uw bezoekers met de inhoud van uw website. Dit kan zijn door middel van filmpjes, foto’s of vermakelijke teksten. Sites zoals www.powned.nl en www.netflix.com zijn grotendeels gericht op vermaak.

5. Activeren
Als uw doel is om uw bezoekers te activeren dan zult u daar doelbewust uw website voor moeten inrichten. Om bezoekers te activeren zult u eerst de bezoeker zo goed mogelijk moeten informeren over hetgeen waar u hem / haar van wilt overtuigen. Biedt uw bezoeker zo veel mogelijk opties voor conversie. Denk hierbij aan: ”bel mij terug”, ”contactformulier”, ”telefoonnummer & e-mailadres op zoveel mogelijk plekken in beeld” & ”inschrijving voor nieuwsbrieven”. Als u als doel heeft om klanten te activeren, dan zult u altijd op een of andere manier moeten sturen op conversie. Als u duidelijk voor ogen heeft wat uw doel is dan kunt u vervolgens aan de slag gaan met de bepalen en onderzoeken van uw doelgroep.

Wie zijn mijn (potentiële) klanten? [Doelgroep bepalen]
Vaak biedt uw product een toegevoegde waarde voor meerdere doelgroepen. Toch is / zijn er meestal wel een doelgroep(en) die perfect aansluit(en) bij uw product of dienst. Om uiteindelijk een goed resultaat te kunnen boeken met uw website is het belangrijk dat u zo’n duidelijk mogelijk beeld heeft de doelgroep(en) en hun behoeften. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn onder andere: wat is de gemiddelde leeftijd? Wat zijn hun hobby's? Hoe ziet hun dag eruit (wat doen ze van het moment dat ze opstaan tot het moment dat ze naar bed gaan)? Wat voor activiteiten ondernemen ze? Als u op de hoogte bent van deze informatie dan kunt u gericht communiceren richting uw doelgroep.

Wat voor behoeften hebben mijn (potentiële) klanten?
Uw klanten hebben altijd behoeften. Het is wel handig om te weten wat deze behoeften zijn zodat u daar goed op in kunt spelen. U komt hier het beste achter door simpelweg met uw (potentiële) klanten in gesprek te gaan en vooral heel veel “wat en waarom” vraag te stellen.

Voorbeeld u verkoopt schoenen:
Wat vindt u het belangrijk aan schoenen? —> U vraagt vervolgens door, om erachter te komen waarom men dit belangrijk vindt. Zo probeert u uiteindelijk alle (ook latente) behoeften boven water te krijgen.

Heeft u hulp nodig bij het opzetten van de juiste vragen? Schroom niet om contact met mij op te nemen.

Waar ligt de link tussen uw doel en de behoefte van de klant?
De link tussen uw doel en de behoeften van uw doelgroep is vaak datgeen wat uw klanten activeert. Dit is wat u te bieden heeft aan uw doelgroep en zal de basis zijn voor de vorm en inhoud van uw website. Tijdens uw behoefteonderzoek zal het u vanzelf op gaan vallen wat precies de link is tussen uw product of dienst en de behoeften van de klant. Daarnaast kunt u uiteraard ook aan uw klanten vragen of ze nog ideeën hebben. Uiteindelijk zijn zij degene die gebruik zullen gaan maken van uw product of dienst.

Afgerond? Dan bent u klaar om de website te ontwikkelen. Dat leest u in het volgende artikel. Heeft u vragen of opmerkingen n.a.v. dit artikel? Voelt u zich vrij om contact met mij op te nemen!