Ik wil een website.. Mijn website is af en nu wil ik gevonden worden! [Deel 3]

Ik wil een website.. Mijn website is af en nu wil ik gevonden worden! [Deel 3]
Als uw website live is, wilt u uiteraard gevonden worden. Want zonder bezoekers zult u uw gestelde doel niet snel bereiken. Hoe begint u en waar moet u op letten? Dit artikel geeft enige richting om u op weg te helpen. Als u vragen heeft neemt u gerust contact met mij op.

SEO (Search Engine Optimalisation) | Organische zoekresultaten
De meest conventionele manier om uw website vindbaar te maken is om te zorgen dat u goed vindbaar bent in de organische zoekresultaten (dit zijn de resultaten waarvoor niet betaald wordt door adverteerders) van de zoekmachines. Aangezien Google wereldwijd (op Rusland en China na) meer dan 90% marktaandeel heeft. Het optimaliseren van het website begint met het technisch kloppend maken van uw teksten en de code van uw website. Zorg dat uw teksten relevant zijn en zorg dat ze opgemaakt zijn met H1- en H2 tags. Link teksten en pagina’s met elkaar, zorg dat uw URL (de link van uw pagina) correspondeert met uw titel, tags en de inhoud van uw pagina. Voeg metatags en een meta description toe aan uw pagina. Probeer zoveel mogelijk links te genereren naar uw website. Hoe meer bezoekers en authenticiteit de website waar uw link op staat heeft, hoe sneller uw positie in de zoekmachine zal stijgen. Als u een webshop heeft, adviseer ik u om ook rekening te houden met deze richtlijnen.
Webshops vereisen vaak een net andere insteek. Daar vertel ik u graag meer over onder het genot van een kop koffie.

SEA (Search Engine Advertising) | Adwords Campagnes
Google heeft naast organische resultaten een eigen advertentienetwerk voor betaalde zoekresultaten. Dit netwerk noemt men Google Adwords. Binnen dit netwerk heeft u de mogelijkheid om zoek- en display advertenties op te maken die getoond worden bij specifieke zoekopdrachten. U kunt zoekwoorden koppelen aan uw advertenties. Zodra een zoekopdracht van de gebruiker relevant is aan uw zoekwoord heeft u kans dat uw advertentie getoond wordt. U vult voor ieder zoekwoord het bedrag in wat u bereid bent te betalen als een gebruiker uw vindt via dat zoekwoord en vervolgens op uw advertentie klikt. In principe werkt dit als een soort veilig systeem.

Om het eerlijker te maken en vooral om de eindgebruiker betere informatie bieden hanteert Google een unieke formule namelijk Maximale CPC (cost per klik) x QS (Quality Score) = Ad Rank. De quality score is een score tussen 1 en 10 punten die uw website krijgt ten opzicht van de zoekopdracht van de gebruiker. Er zijn verschillende aspecten die bijdragen aan de quality score hieronder vindt u een overzicht.

- CTR (click trough rate) van het zoekwoord en de advertentie die je gebruikt en gebruikt hebt
- De algemene CTR in je totale account
- De CTR van de zichtbare URL’s binnen de advertentiegroep
- De kwaliteit van de landingspagina van de advertentie.
- De relevantie van het zoekwoord ten opzichte alle advertenties in de account.
- De relevantie van het zoekwoord t.o.v. de bijbehorende advertentie
- Prestaties van je account ten opzichte van de geografische regio waarop getarget wordt.

Het is belangrijk om eerst goed onderzoek te doen op welke zoektermen u gevonden wilt worden alvorens u start met het inrichten van SEA of het optimaliseren voor SEO. Het mooie van Adwords is dat u echt alleen betaald als iemand op uw advertentie klikt en daarmee dus meteen op uw website terecht komt. Als u website relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker is de kans op conversie dus aannemelijk hoog. Reeds ben ik door Google gecertificeerd als Google Partner. Dit houdt in dat ik door Google geaccrediteerd bent om te werken met Google Adwords.

Als u vragen heeft met betrekking tot Adwords of zelf een aan de slag wilt met Adwords neem gerust contact met mij op. Ik help u graag verder.

Tot slot heeft u nog tal van andere mogelijkheden om bezoekers naar uw website te trekken. Hier zal ik later nog wat artikelen over schrijven. U moet hier denken aan:
Affiliate Marketing | Direct Mailing | E-mailmarketing | Adverteren | Social Media Marketing