Webshops

Webshops

Het wiel (en vele andere "producten") is allang meerdere keren uitgevonden. Desondanks er veel vraag is naar fietswielen is er minstens evenveel aanbod. De markt is dus verzadigd. Zo zijn veel markten tegenwoordig verzadigd. Als een klant mij vertelt dat hij / zij zich graag een concurrerende positie wil gaan verwerven binnen een bestaande markt stel ik bijna altijd dezelfde vraag: "waarom zou de koper naar u toekomen in plaats van naar uw bestaande online concurrent?".

Een weldoordacht (dat past bij de behoeften van de doelgroep) antwoord op deze vraag geeft enigszins al een basis voor een goede start. Goed nu er een beetje een basis ligt, is het tijd om in kaart te brengen wat u nu precies wilt gaan verkopen en om de vorm van uw webshop te bepalen.

Ontwerp en functionaliteit.

Omdat de consument tegenwoordig zoveel keus heeft wordt gebruiksgemak in alle opzichten steeds belangrijker. Het is dus belangrijk dat uw webshop zo user friendy (gebruiksvriendelijk) mogelijk is. Uiteraard wil het oog ook wat. Een eigenzinnige uitstraling die past bij de doelgroep geeft vertrouwen en blijk van professionaliteit daarnaast biedt het u de mogelijkheid om uzelf de onderscheiden van uw concurrentie. Een balans tussen ontwerp en functionaliteit is dus belangrijk te noemen als het gaat om de vorm en invulling vaneen webshop. Als u meer wilt weten over usability (gebruiksvriendelijkheid) raad ik het u aan om ons usability artikel eens te lezen. Aangekomen bij het volgende aspect namelijk het vullen van uw webshop.

Afhankelijk van de hoeveelheid producten, beschikbaarheid van beeldmateriaal, toegankelijkheid van uw producten en nog wat andere aspecten kan het vullen van een webshop erg arbeidsintensief zijn. Stel dat u bijvoorbeeld 300 producten gaat verkopen op uw shop (dit is nog relatief weinig) laten we in dit geval tassen als voorbeeld nemen. U heeft een product wat wel online verkocht wordt echter heeft u een veel breder assortiment dan uw concurrenten. Uw leverancier(s) hebben geen beeldmateriaal ter beschikking. U heeft dit wel nodig omdat het om een product gaat waarbij het uiterlijk van groot belang is.

In dit geval zult u dus zelf foto's moeten maken. Om slechts 1 foto van uw producten neer te zetten is niet genoeg u zult dus wat meer foto's per product moeten (laten) maken. Bijvoorbeeld van verschillend perspectieven en eventuele details. Zeg dat u per product 3 foto's nodig heeft. U zult in totaal dus (3x300) op zijn minst 900 foto's moeten (laten) maken. Nu u deze foto's heeft zult u ze ook op uw webshop moeten plaatsen. Dit is echter nog niet alles. Omdat u niet in staat bent om iedere klant uitleg over de producten te geven zult ueen beschrijving toe moeten voegen.

Naast deze beschrijving is het verstandig om eventuele maten erbij te vermelden. Zoals ik in het zoekmachine optimalisatie artikel heb beschreven is het niet verstandig om alle teksten van uw concurrenten zomaar klakkeloos over te nemen. Sommige teksten zijn zelfs auteursrechtelijk beschermd en in dit geval zouden we dus spreken van plagiaat. Tot slot zullen er nog kernwaarden zoals de prijs, maat, aantal beschikbare modellen en eventueel de verschillende beschikbare kleuren aan het producten moeten worden toegevoegd. Het is daarnaast ook mogelijk om verschillende producten aan elkaar te koppelen om zo verkoop van andere producten te stimuleren. (Deze functie isook in te bouwen gerelateerd aan het zoekgedrag van de gebruiker).

Uw website is eindelijk gevuld nu moet u alles gaan bijhouden. Afhankelijk van de diversiteit en roulatie van uw voorraad kunt u bepalen hoeveel werk dit alles met zich mee brengt. Als u een dynamische voorraad heeft dan is het onderhoud van uw webshop al redelijk arbeidsintensief. Uw bezoekers hebben desondanks uw goede informatie nog steeds wel eens wat vragen. Deze vragen zult u dus ook moeten beantwoorden. Zoals u begrijpt kost dit eveneens weer tijd. Als u veel bezoekers heeft en producten welke vaak om wat meer uitleg vragen dan is het soms verstandig om een chat functie in te bouwen.

Op een na laatste wil ik het graag hebben over de verschillende betaalmogelijkheden. Er zijn verschillende mogelijkheden om alle transacties te realiseren. De meest gangbare (en gebruikte) is Ideal. De betaalmogelijkheden zijn op verschillende manieren te regelen. Zo kunt u kiezen om alles met uw bank te doen of om bijvoorbeeld gebruik te maken van een tussenpartij welke het transactioneele gedeelte voor u uit handen neemt.

Tot slot zijn er verschillende "klassen" shops waaruit u kunt kiezen. In principe werkt alles maar u zult bij de goedkopere oplossingen eerder beperkt worden als u wat complexere eisen krijgt. Ik vind het eigenlijk in meeste gevallen niet onverstandig om met een simpele shop te beginnen. Op deze manier is de investering minimaal en kuntu bij succes altijd nog overschakelen naar een complexere en ook meteen duurdere oplossing.

Tot dusver dit artikel. Ik hoop dat dit artikel u enigszins wat duidelijkheid en/of nuttige informatie heeft gebracht.