Ik wil een website.. Ik weet wat mijn doel en wie mijn doelgroep is. En nu? [Deel 2]

Ik wil een website.. Ik weet wat mijn doel en wie mijn doelgroep is. En nu? [Deel 2]
In een voorgaand artikel heb ik uitgelegd dat u eerst uw doel en doelgroep helder moet hebben. Als dit het geval is, begint u om een functioneel ontwerp uit te werken.

Functioneel ontwerp
Bestaat over het algemeen uit een inleiding, doelgroep beschrijving, structuur van de website, wireframe en eventueel opmerkingen voor de techniek- of designafdeling. Het doel van een functioneel ontwerp is om ervoor te zorgen dat de beleving van de eindgebruiker wordt geoptimaliseerd en om zo duidelijk mogelijk de functies en het ontwerp van de website uit te leggen aan de techniek- en design afdeling.

Structuur
Zoals bij een organigram heeft een website een duidelijke structuur van hoofdpagina’s en subpagina’s. Het is belangrijk om deze structuur goed in kaart te brengen omdat deze de basis is van uw website. U zult beter na gaan denken over de manier waarop de bezoeker door uw website navigeert. Moet u werken met een lineair menu of is het beter om submenu’s te gebruiken (een menu item onder een menu item). Welke items horen bij elkaar? Moet u misschien met categorieën werken? Denk hier goed over na! Probeer dit tevens te toetsen bij uw doelgroep.

Denk na over de volgorde van de items (pagina’s) in uw menu. Veel bedrijven beginnen onder andere met een ”over ons” pagina. De bezoeker wil over het algemeen eerst weten wat uw voor hem / haar kunt bieden in plaats van wie u bent.

Tip: Probeer menu items te nummeren zodat u deze gemakkelijk kunt koppelen aan de pagina’s in uw wireframe.

Wireframe
Een wireframe is een soort blauwdruk van uw website waar alle functies worden omschreven. Iedere pagina van uw website wordt uitgetekend. De indeling van iedere pagina is duidelijk zichtbaar en de zowel de designer als de webdesigner kunnen het wireframe als leidraad voor hun werkzaamheden gebruiken. (designer voor layout & webdesigner voor functionaliteit en structuur). Denk steeds goed na wat er gebeurd als er gebruik wordt gemaakt van een functie of als de gebruiker onjuiste informatie invult.

Tip: Zorg dat alle functies zo uitgebreid mogelijk omschreven worden in het wireframe.

Blijf toetsen bij uw doelgroep.
Er zijn tal van mogelijkheden hoe u het functioneel ontwerp kunt toetsen bij uw doelgroep. Het ontwerpen en ontwikkelen van een website is veelal een iteratief proces. U zult dus gedurende dit proces moeten blijven toetsen bij uw doelgroep of u nog steeds op de goede weg bent.

Tip: Er zijn verschillende programma’s die het enorm vergemakkelijken om een goed functioneel ontwerp te maken. Voor een apple computer heeft u bijvoorbeeld het programma swordsoft layout.

Bepalen platform / code & hosting
Aan de hand van uw functioneel ontwerp kunt u samen met de programmeur een keuze maken voor een CMS of de code waar uw website in geschreven zal worden. (Voor meer informatie betreft een CMS, zie mijn blogartikel betreft CMS). Zo wordt er bij kleinere sites vaak gekozen voor een WordPress CMS waarin u zelf het onderhoud kunt doen. WordPress is gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te onderhouden. Daarnaast biedt WordPress nog vele extra mogelijkheden zoals bijvoorbeeld plugins voor zoekmachine optimalisatie. Naast het platform zult u een hostingpartij moeten kiezen. U heeft enorm veel mogelijkheden op het gebied van hosting. Laat u goed adviseren door uw programmeur of webbureau alvorens u een keuze maakt. De verkeerde hostingpartij kan uiteindelijk voor veel problemen en onnodige kosten zorgen.

Tip: Stel een SLA (service level agreement) op met uw hostingpartij. Omschrijf hier zaken als responstijd en gegarandeerde uptime. Als u hier meer over wilt weten neem dan contact met mij op.

Inhoud (content genereren)
Zonder inhoud geen website. Het belangrijk dat tekst en beeld perfect samenwerken. Nadat uw functioneel ontwerp is afgerond kunt u tegelijkertijd starten met het grafisch ontwerp van uw website en het ontwikkelen van content.

Afbeeldingen
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw afbeeldingen aansluiten bij uw ontwerp en uw boodschap versterken. Onderzoek heeft uitgewezen dat extreme afbeeldingen leiden tot een averechts resultaat.

Tip: Probeer uw afbeeldingen Alt tags mee te geven en te comprimeren zodat ze snel laden.

Tekst
Het schrijven van een tekst valt niet altijd mee. Het belangrijkste is dat u probeert zo authentiek mogelijk te zijn en uw teksten te richten op de gebruiker. Ik lees nog vaak dat bedrijven alleen maar schrijven over wat ze allemaal kunnen maar totaal niet wat ze op kunnen lossen voor de gebruiker. Om goed gevonden te worden door Google dient u rekening te houden met het verwerken van uw zoekwoorden. Probeer uw zoekwoord tussen de 2% en 5% terug te laten komen in uw teksten / op uw pagina. Het juist verwerken van zoekwoorden is niet zaligmakend.

Het belangrijkste is dat u ervoor zorgt dat u relevante teksten schrijft. Teksten die aansluiten op link tussen de behoefte van de gebruiker (doelgroep) en het doel wat u heeft gesteld. (Zie deel 1).

Grafisch ontwerp
Kan (zoals hierboven aangegeven) in principe tegelijkertijd worden gestart met het generen van content. Het grafisch ontwerp is een visueel uitgewerkte website zonder dat deze functioneel is. De programmeur zal na of tijdens de ontwerpfase aan de slag gaan met de bouw van de website. Ik ben van mening dat de programmeur en de designer intensief samen moeten werken gedurende dit proces. Iedere pagina wordt uitgewerkt in een kant en klaar bestand voor de programmeur. Voornamelijk wordt hiervoor Adobe Photoshop of Adobe Illustrator gebruikt. Alle pagina’s van het wireframe worden grafisch uitgewerkt.

Technische realisatie
De technische realisatie start vaak net nadat het grafisch ontwerp is gestart. Het is vaak een proces van vallen en opstaan. Testen is uitermate belangrijk voor een goed eindresultaat. Ik vind het belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen de betrokken medewerkers. Laten we vooral de doelgroep / gebruiker niet vergeten. Blijf (indien mogelijk) gedurende het proces toetsen of uw website gebruiksvriendelijk is en of hij (niet geheel onbelangrijk) ook werkt. Test de website crossbrowser (op meerdere browsers) en multi-device (op meerdere apparaten bijvoorbeeld tablet, mobiel en desktop) om zeker te weten dat u het gewenste resultaat behaald.

Debugging, testen, testen en nog eens testen!
Als uw website ”klaar” is voor oplevering zou ik willen adviseren om met de bouwer een debugfase af te spreken. In deze fase wordt de website wel in gebruik genomen maar worden gedurende het vastgestelde termijn de kleine ”foutjes” (bugs) verwijderd en aangepast.

Klaar? Dan is het tijd om gevonden te worden! Dat leest u in het volgende artikel.

Heeft u vragen of opmerkingen n.a.v. dit artikel? Voelt u zich vrij om contact met mij op te nemen!